මඟුල් කෑම

“මඟුල් කෑම” යනු කුමාරතුංග මුණිදාස ශූරීන්ගේ සාහිත්‍ය කෘතියකි. මා කියවූ පොත් අතරින් මතකයෑ හැටියට මා කියවූ මුල්ම පොත එයයි. කෙසේ නමුත් මේ කියන්නට යන්නේ ඒ සාහිත්‍ය කෘතිය ගැන නොවේ. හැබෑවටම “මඟුල් කෑම” ගැනයි. අපි කුඩා කල “මඟුල් ගෙවල්” වල ගියෙමු. අද තිබෙන්නේ මඟුල් ගෙවල් නොව “වෙඩින් රිසෙප්ෂන්” ය.

යෝජිත විවාහයක් වුවත්, ප්‍රේම සම්බන්ධයක් වුවත් ඉස්සර විවාහ මඟුලක් යනු දෙදෙනෙක් එක් වීමකටත් වඩා පවුල් දෙකක් එක්වීමක්, එහෙම නැත්නම් පවුල් දෙකක් අතර වන ගනු දෙනුවක් ලෙසයි සැලකිය හැක්කේ. විවාහ මඟුල සහ ඊට බැඳුණු සිරිත් විරිත් වල අර්ථය බොහෝ විට ගත හැක්කේ ඒ අයුරෙනි.

මට මතක ඇති කුඩා කාලයේ මඟුල් ගෙවල් පිළිබඳ අත්දැකීම දැනට වඩා ගොඩක් වෙනස්ය. මඟුල් ගෙවල් ගන්නේ මනාලියගේ මහ ගෙදරය. විවාහ මඟුලට දින ගණනකට කලින් කලින් නිවෙස අලුත් වැඩියා කිරීම, තීන්ත ගෑම, තොරන් බැඳීම, සැරසීම සහ කැවිලි පෙවිලි පිළියෙල කිරීම ආදිය සිදු වේ. මේ කටයුතු සිදුවන්නේ බොහෝ විට මනාලියගේ දෙමාපියන්ගේ මූලිකත්වයෙන් ඥාතී හිතමිතුරන්ගේ මැදිහත් වීමෙනි. මඟුල් ගෙදර කිට්ටුවන විට නිවසේ කලබලකාරිත්වයක් උසුලයි. විවාහ මඟුල දින මනාල පාර්ශ්වය තෑගි බෝග රැගෙන මනාලියගේ නිවෙසට එක්ව යති. මනාලියගේ පාර්ශ්වයේ අය ඒ වන විටත් මනාලියගේ මහගෙදරය රැස් වී සිටිති. ගැහැණු රත්තරන් පාට වාටි ඇල්ලූ වටිනා සාරි හැඳ අත කර රත්තරනින් පුරවගෙන සිටිති. පිරිමින්ගේ ඇඳුම් පැළඳුම් චාම්ය. සමාජ තරාතිරම අනුව වෙනස් වේ. තලතුනා ගැමියෝ ආරිය සිංහල ඇඳුම හඳින අතර සමහරු උඩින් කෝට් බෑයක් හඳිති.   සාමාන්‍ය උගත්තු අත්දිග කමිසය සහ කලිසම හැඳ ටයි පටියක් පළඳිති. සෙස්සෝ අත්දිග කමිසය සහ කලිසම හඳිති.

විවාහ මංගල්‍යයේ සියළු කටයුතු සිදුවන්නේ නැකැත් බලා සුභ වෙලාවකටය. අදාළ පෝරුවේ සිරිත් බොහොමයකි. ඒවාට වැඩි වැදගත්කමක් ලැබේ. යම් අඩුපාඩුවක් වුවහොත් මනාල පාර්ශ්වයේ අය අතර ඒ පිළිබඳ කසු කුසු ඇති වේ. අල්ලාප සල්ලාප අතර පුරාජේරු කතා එමටය. වැඩිහිටි පිරිමින්ගේ මත්පැන් පානය සිදු කෙරෙන්නේ නිවෙසේ ඉදිරි කාමරයක් තුළය. ඊට ළමුන්ට යාම තහනම් ය. පැයක් හමාරක් ගිය පසු ඒ කාමරයෙන් ඇසෙන හඬ උස් වේ. කෑමට ආරාධනය කෙරෙන්නේ වතුර ඇල්ලීමෙනි. එහි සාම්ප්‍රදායික අරුත බුලත් කන අයට කට හෝදා ගැනීමයි. මඟුල් කෑම මේසය බත් සහ ව්‍යාංජන වර්ග රාශියකින් සමන්විත වේ. අතුරුපසට ඇත්තේ කැවුම් කෙසෙල් කිරි පැණි ආදියයි. කෑම මේසය විවෘත කෙරන්නේ මනාල පාර්ශවයෙන් වැඩිහිටියෙක් පිළිගැනීමේ කතාවක් කිරීමෙන් අනතුරුවය.

මඟුල් ගෙදර කටයුතු හමාර වන්නේ මනාල යුවළ පිටත් වීමෙනි. ඉස්සර කාලයේ නම් මධුසමය ගත කෙරෙන්නේ මනාලයාගේ මහ ගෙදරය. නමුත් අප කුඩා කාලයේ මනාල යුවළ මධුසමය සඳහා බොහෝ විට තානායමකට පිටත්ව යති. ඊට කළින් මංගල ඡායාරූපය ගැනීම සඳහා “ඡායාරූප ස්ටුඩියෝ” එකකට යෑම සිදුවේ. මඟුල් දිනවල ඡායාරූප ස්ටුඩියෝ කාර්යබහුලය; ඉදිරිපස නතර කෙරී ඇති “මඟුල් කාර්” බොහොමයකි. දෙවනි ගමන සිදුවන්නේ මනාලයාගේ මහගෙදරයටය. එහිදී මනාලියගේ පාර්ශ්වය තෑගි බෝග කඳ බැඳගෙන මනාලයාගේ නිවසට යති. ඔවුන් රතිඤ්ඤා පත්තු කර පිළිගැනීම සිදුවේ. මධුසමය ගත කළ යුවළද එහි පැමිණෙති. මඟුල් දින සුදුපැහැයෙන් සැරසී සිටි මනාලිය දෙවනි ගමන පැමිණෙන්නේ රතු පැහැයෙන් සැරසී ගෙනය. මඟුල් ගෙදර මෙන් චාරිත්‍ර වාරිත්‍ර නැත. කෑම මේසයක් පිළියෙල කෙරේ. සියල්ල අහවර වන්නේ කතා පැවැත්වීමෙනි. දෙපාර්ශය්වයෙන් ඇතැම් විට කතා කීපයක් පැවැත්වෙන අතර සියළු දෙනා ඊට ඇහුම් කන් දෙති. මෙහිදී සම්ප්‍රදායික අර්ථයෙන් සිදු කෙරෙන්නේ මනාලියව මනාල පාර්ශ්වයට භාර දීමකි. ඉස්සර සාම්ප්‍රදායිකව විවාහක යුවළ මඟුල් ගෙදරින් පසු පදිංචි වන්නේ මනාලයාගේ මහගෙදරය. විවාහක යුවළ ඉන්පසු වෙනම ජීවත් වුවත් විවාහ මඟුල අර්ථ ගැන්වෙන්නේ එලෙසය.

අපේ යුගය වන විට මඟුල් කෑම විශාල වෙනසකට පත් වී තිබේ.  දැන්  “වෙඩින්” ඉතාම වැඩි පිරිස සිදුවන්නේ හෝටල්වලය. “හෝම් කමින්” එකද සිදුවන්නේද මනාලයාගේ නිවසේ නොව හෝටලයකය. මෙලෙස හෝටල්වල වෙඩින් ගැනීම තුළින් අපේ සාම්ප්‍රදායික විවාහ මඟුලක අර්ථය මුළුමනින්ම නැති වී ගොස් ඇත. අපට කලින් යුගයේ විවාහ මඟුලක් සංවිධානය කෙරුණේ විවාහක යුවළට වඩා දෙපාර්ශ්වයේ වැඩිහිටියන්ගේ මූලිකත්වයෙනි. නමුත් අපේ යුගය වන විට වෙඩින් සංවිධානය කෙරෙන්නේ විවාහක යුවළගේ මූලිකත්වයෙනි. අපට කලින් යුගයේ විවාහ මඟුල් බොහෝ විට පවුල් දෙකක් අතර සිදුවන උත්සව වන විට අපේ යුගයේ වෙඩින් බොහෝ විට තරුණයන්ගේ උත්සව බවට පත් වී තිබේ. විවාහක යුවළගේ දෙමාපියන්ට නවීන පන්නයේ වෙඩින් කටයුතු සංවිධානය කෙරෙන අන්දම පිළිබඳ අවබෝධය මඳ වේ. ඒ නිසා ඔවුනගේ සහභාගිත්වය ඊට අඩු වේ. විවාහ යුවළගේ මිතුරු මිතුරියන්ගේ කාර්යබහුල ජීවන රටාවන් නිසා ඔවුනගේ උපකාරයද අඩු වේ නම් විවාහ යුවළට වෙඩින් එක වෙනුවෙන් විශාල වෙහෙසක්, පරිශ්‍රමයක් දැරීමට සිදු වේ.

අපේ මඟුල් කෑම දැන් බටහිර මාදිලිය දක්වාම ගමන් කර තිබේ. වෙනසකට ඇත්තේ පෝරුව පමණි. බටහිර වෙඩින් ප්ලෑනර්ලා සිටිති. දැන් ලංකාවට එයත් පැමිණ ඇත්දැයි මම නොදනිමි. දැනට වෙඩින් ප්ලෑනර්ගේ කාර්යයෙන් වැඩි ප්‍රමාණයක් කරන්නේ ඡායාරූප ශිල්පියා ය. බොහෝ විට වෙඩින් එකේ කටයුතු කෙරෙන්නේ ඡායාරූප ශිල්පියාගේ අභිමතය පරිදිය. වෙඩින් එකට අදාළ දේ අදාළ පරිදි සිදු කෙරෙන අතර ඡායාරූප ශිල්පියාගේ කාර්යභාර්ය විය යුත්තේ එහි ඡායාරූප ගැනීමයි. නමුත් වර්තමානයේ බොහෝ විට සිදුවන්නේ ඡායාරූප ශිල්පියාගේ පිටපතකට අනුව විවාහ යුවළ සහ අනිත් පිරිස් රඟපෑමක නිරත වීමයි. ඡායාරූප ගැනීමත් නිර්මාණශීලිත්වයේ සීමා සියල්ල අභිබවා ගොස් විකාර රූපී තත්වයකට පත්ව ඇත. මනාලයා මනාලියට හාද්දක් දෙන අතර එය නොපෙනෙන පරිදී දෙවන මනාලිය මල් කුමරියන්ගේ දෑස් වසයි. මෙවන් දෑ බොහෝය. වෙඩින් එකේ ඊළඟට වැඩි අවධාරණය යොමු කෙරෙන්නේ ඇඳුම් පැළඳුම් වලට, රූප ලාවන්‍ය කටයුතුවලට සහ අභ්‍යන්තර සැරසිලි වලටය. මේවාටද විශාල මුදලක් මෙන්ම පරිශ්‍රමයක් වැය වේ. මේ සියල්ල දීර්ඝ කාලයක සිට සැලසුම් කිරීම කෙරෙයි.

විවාහ මඟුල් හෝටල් තුළ සිද්ධ වෙතත් පෝරුවේ චාරිත්‍ර ආදිය බොහෝ විට එලෙසම සිදු කෙරේ. නමුත් මනාලයාගේ පාර්ශ්වය මනාලියගේ නිවෙසට යාම යන අරුත එහි නැත. දෙපාර්ශ්වයේම පිරීස් එහි එකම අර්ථයෙන් අමුත්තෝ වෙති. ඒ හැමෝම වෙඩින් එක තුළ හුදු “ප්ලේට් එකකි.” ඔවුන් බොහෝ විට මේස වටා වෙන් වෙන් වශයෙන් අසුන් ගන්නා අතර බොහෝ දෙනා, කාලෙකින් හමු වී ඇති නිසා, ආගිය කතාවෙන් කල් යවති. දෙපාර්ශවය අතර අන්‍යොන්‍ය සම්බන්ධය වන්නේ අඩුවෙනි. වෙඩින් එක තුළ සිදු කෙරෙන කටයුතු පිළිබඳ ඔවුන්ගේ අවධානය යොමුවන්නේද අල්ප වශයෙනි. විවාහ යුවළ වැඩි වශයෙන් කාලය ගෙවන්නේ ඡායාරූප ශිල්පියා සමඟය. සංගීත කණ්ඩායමක ඝෝෂාවෙන් ඔවුන් තව දුරටත් එකිනෙකාගෙන් වෙන් කරනු ලබයි.

මඟුල් කෑමේ සම්ප්‍රදායික අර්ථය නැති වී ඇතත් වර්තමානයේ වෙඩි එකක් වෙනුවෙ විශාල මුදලක් වැය කිරීමට සිදුව තිබේ.ධන බලය ඇත්තෝ විශාල ලෙස වෙඩින් වෙනුවෙන් මුදල් වැය කරන අතර ඒවා මාධ්‍යය හරහා උත්කර්ෂයට නැඟේ. ඒවා දකින සාමාන්‍ය ජනයාද හැකිතරම් ඒවා අනුකරණය කිරීමට උත්සාහ කරති.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s